فرمول (روش) ساده برای محاسبه ظرفیت هارد در دستگاه های ضبط کننده(NVR،DVR)

فرمول (روش) ساده برای محاسبه ظرفیت هارد در دستگاه های ضبط کننده(NVR،DVR)

یکی از مهمترین پارامترهای لحاظ شده و قابل تامل در نصب و اجرای پروژه های دوربین های مداربسته ، نگهداری تصویر در دوره های زمانی مشخص می باشد . به عبارت دیگر بتوانیم نیاز مصرف کننده را نسبت به تعداد روزهای مورد نیاز تصاویر ضبط شده اجابت کنیم. برای این منظور ما باید آشنایی کامل به این مقوله داشته باشیم .ما در این مقاله توضیحی چند در خصوص محاسبه ظرفیت هارد نسبت به تعداد دوربین های مداربسته نصب شده در پروژه را می دهیم.اگر بتوانیم در محاسبه ظرفیت هارد و انتخاب هارد هوشمندانه عمل کنیم می توانیم نیاز مصرف کننده را در خصوص تعداد روزهایی که نیاز به نگهداری تصاویر دارد را برآورد کنیم .

برای درک بهتری از هارددیسک اجازه بدهید در ابتدا مفهوم واحدهای اندازه گیری ( که در هارد جای می گیرد) را به طور اختیار توضیح دهیم. کوچکترین واحد که در ابتدا ظرفیت هارددیسک را اشغال می کند (bit) بیت نامیده می شود . تعداد ۸ بیت ، یک بایت (byte) را تشکیل می دهد. ۱۰۲۴ بایت ، یک کیلوبایت(kb) را تشکیل می دهد. ۱۰۲۴ کیلوبایت ، یک گیگابایت(Gb) را تشکیل می دهد و در انتها ۱۰۲۴ گیگابایت ، ۱ ترابایت(TB) را تشکیل می دهد و ۱۰۲۴ ترابایت ۱ پتابایت(PT) . اکنون قواعدی را که منجر به مفهموم ترابایت می شود را درک کردیم.

هر دوربین به طور میانگین برای یکساعت ضبط نیاز به یک مگابایت حافظه دارد.حالا شما بگویید که چندساعت ضبط  ، می تواند یک هارد ۲ ترابایت را پر کند ؟

البته مثال بالا به صورت کلی گویی بود….

جدول تبدیل واحد

مفهوم و تبدیل واحدهای اندازه گیری هارددیسک

 

 

کیفیت دوربین مداربسته در محاسبه ظرفیت هارد

اگر بخواهیم از یک روش ساده در محاسبه ظرفیت ذخیره سازی در دوربین مداربسته استفاده کنیم فقط باید بدانیم که پهنای باند دوربین مداربسته شما چقدر است. به عبارتی دیگر در دوربین شما چه مقدار بیت در ثانیه وجود دارد. اگر از دوربین HD  در پروژه خود استفاده کردید میزان بیت شما ۱۰۲۴ خواهد بود و اگر از دوربین Full HD استفاده کردید میزان بیت شما ۲۰۴۸ می باشد.

یک فرمول ساده برای محاسبه ظرفیت هارد

برای محاسبه دقیق تر ظرفیت هارد به یک فرمول ریاضی خیلی ساده نیاز دارید

ذخیره سازی = (بیت ریت) تعداد روز × تعداد دوربین× ۲۴×  ۳۶۰۰) ۱G

فضای ذخیره سازی = مقدار فضای GB

بیت ریت دوربین =  پهنای باند دوربین

۸= برای تبدیل بیت به بایت

۳۶۰۰= برای تبدیل از ثانیه به ساعت

۲۴= برای تبدیل از ساعت به روز

تعداد دوربین ها

تعداد روزها

یک مثال ساده

فرض کنید ۱۰ عدد دوربین مداربسته با بیت ریت ۲۰۴۸kbps دارید و نیاز به ۳۰ روز ذخیره سازی دارید

۲/۰۴۸/۰۰۰× ۸ ×۳۶۰۰ ×۲۴ ×۱۰ ×۳۰=ذخیره سازی

۶٫۳۵TB=هارد مورد نیاز

چه چیزی بر روی پهنای باند و ذخیره سازی تاثیر می گذارد:

الف ) رزولیشین دوربین مداربسته

هرچه رزولیشن در دوربین مداربسته بالاتر باشد نیاز به پهنای باند و فضای ذخیره سازی بیشتر می شود.

برخی از رزولیشن ها عبارتند از : cif – DI – V6a – HD – Full HD – ۴K

ب ) نرخ فریم ریت دوربین مداربسته

اگر از فریم ریت ۳۰fps در دوربین خود استفاده کنید یک تصویر به مراتب صاف را مشاهده می کنید ولی پهنای باند و فضای ذخیره سازی شما بسیار افزایش می یابد. توصیه می شود از نرخ ۲۰fps در دوربین خود استفاده کنید.

 

ج ) الگوریتم فشرده سازی

انتخاب نوع فشرده سازی می تواند نقش مهمی را در میزان ذخیره سازی ایفا کند. به طور مثال استفاده از الگوریتم های ذخیره سازی H265 به جای H264 و یا استفاده آن به جای الگوریتم های قدیمی تر مانند Mpeg  یا  Mjpeg

د ) تشخیص حرکت در دوربین مداربسته

یکی دیگر از پارامترهایی که نقش بسیار مهمی را ایفا می کند تشخیص حرکت در دوربین مداربسته می باشد که فقط می تواند در هنگام حرکت در تصاویر ذخیره سازی صورت  بگیرد و هنگامی که هیچ حرکتی در دوربین وجود ندارد ذخیره سازی انجام نگیرد.

شرکت الکتروگستر بوشهر در این مقاله سعی  کرده که توضیح کاملی درباره هارددیسک و واحدهای اشغال سازی آن بدهد و اینکه چگونه می توانیم محاسبه کنیم که چه مقدار هارد برای چه مقدار دوربین نیاز می باشد. و در انتها توضیح دادیم که چه پارامترهایی می تواند این الگوریتم ها را تغییر دهد . امیدواریم که پس از مطالعه کامل این مقاله بتوانید بهترین ظرفیت هارد را نسبت به نیاز خود انتخاب کنید.

Electrogostar
ارسال دیدگاه