ساختار جک درب پارکینگ

ساختار جک درب پارکینگ
با پیشرفت تکنولوژی و ظهور علم و فناوری در زندگی عمومی و شخصی افراد، کم کم درب های دستی جای خود را به درب های کرکره ای و اتوماتیک داده اند. امروزه از درب های اتوماتیک علاوه بر اماکن عمومی و تجاری در مجتمع های مسکونی و ادارات نیر استفاده میشود. جک یکی از قطعات مهم در ساختار درب های اتوماتیک است که نقش اصلی را در باز و بسته کردن درب ایفا میکند. در این مقاله اجزا و ساختار جک درب پارکینگ را بررسی میکنیم و اجزای تشکیل دهنده جک پارکینگ را به صورت مجزا توضیح میدهیم.

جک پارکینگ چیست
جک درب پارکینگ که با نام های جک ورودی ، جک برقی درب ، جک ریموتی و درب ریموت کنترلی شناخته میشود نزدیک به 20 سال است که جای خود را در بازار ایران پیدا کرده است.

امروزه جک درب پارکینگ برای باز و بسته کردن درب های اتوماتیک به کار برده میشود و افراد دیگر مجبور نیستند برای باز و بسته کردن درب پارکینگ از ماشین خود فاصله بگیرند.

انواع متعددی از جک پارکینگ در ایران موجود است و بهترین مارک جک درب پارکینگ موجود در بازار ایران ساخت کشور ایتالیا میباشد.

خوشبختانه امروزه با پیشرفت صنعت ایران تولید جک های پارکینگ ایرانی نیز کیفیت بالایی دارند و قابل رقابت با نمونه های خارجی هستند.

نحوه کار جک درب پارکینگ به این صورت است که بازو های جکدر یک طرف درب های تک لنگه و در دو طرف درب های دو لنگه قرار میگیرد و با فشار دادن دکمه ریموت بازو ها به طرفین حرکت کرده و به باز شدن درب کمک میکنند.

از مزیت های استفادهاز جک در درب های اتوماتیک افزایش رفاه و آسایش افراد میباشد. زمانی که شرایط جوی مناسب نیست دیگر نیازی نیست که از ماشین تان پیاده شوید و درب را باز کنید و خیلی راحت تنها با یک دکمه درب را باز میکنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا با اجزای جک درب پارکینگ بیشتر آشنا شوید و درباره اجزای تشکیل دهنده جک پارکینگ اطلاعات بیشتری کسب کنید.
ک الکترومکانیکی پارکینگ
از جک های اکترومکانیکی برای باز و بسته کردن درب های پارکینگ منازل که وزن کمی دارند استفاده میشود. این جک ها برای مکان هایی که رفت و آمد کمی دارند گزینه مناسبی است. نحوه کار جک الکترومکانیکی پارکینگ با استفاده ز چرخدنده و گیربکس میباشد. این وسیله حرکت چرخشی را به حرکت خطی تبدیل میکند و درب را باز و بسته مینماید. از جک الکترومکانیکی پارکینگ برای درب هایی که وزن 100 تا 500 کیلوگرم دارند استفاده میشود.

جک هیدرولیکی پارکینگ
در جک هیدرولیکی پارکینگ روغنی در یک محفظه استوانه مانند وجود دارد که با وارد شدن نیرو به این ورغن کار اصلی جک هیدرولیکی درب پارکینگ شروع میشود. روغن به قسمت پیستون استوانه فشاری وارد میکند و به این ترتیب درب پارکینگ باز و بسته در این صورت اگر جک درب پارکینگ خراب شود هزینه تعمیر فقط برای تعویض چرخ دنده میباشد و هزینه زیادی برای تعویض رتور پرداخت نخواهید کرد.

رتور جک پارکینگ
دنده برنجی جک پارکینگ
چرخ دنده برنجی از جمله قطعاتی در ساتار جک درب پارکینگ هستند که میتوانند نیروی تولید شده بین دو قطعه را منتقل کنند.

بدنه چرخ دنده جک پارکینگ به صورت دندانه دندانه میباشد که این دندانه ها در حین کار کردن با دندانه هی چرخ دنده مجاور درگیر شده و نیروی بین چرخ دنده ها به یکدیگر منتقل میشود.

همان طور که گفته شد قطعه رتور در داخل استاتور قرار گرفته و این قطعه میتواند چرخ دنده را به حرکت درآورد.

چرخدنده جک پارکینگ به شفت گیربکس متصل است. گیربکس حرکات چرخشی که چرخ دنده ایجاد میکند به قطعه ای به نام میل ماردان منتقل میکند و آن را به چرخش در میاورد.

در واقع میل ماردان قطعه که به نام مهره ماردان را جلو و عقب میکند و مانند پیچی آن را حرکت میدهد.

در جک قطعه ای به نام شفت استیل وجود دارد که این قطعه به مهره ماردان وصل است و زمانی که مهره ماردان حرکت میکند باعث باز و بسته شدن درب میشود.

دنده برنجی جک پارکینگ
میل ماردان جک درب پارکینگ
میل ماردان جک درب پارکینگ قطعه به شکل مارپیچ میباشد که وظیفه اصی این قطعه تبدیل نیروی چرخشی موتور به حرکات رفت و برگشتی میباشد.

این قطعه به شفت گیربکس وصل میشود و کار به حرکت درآوردن پیستون جک درب پارکینگ را انجام میدهد.
برای مشاهده قیمت کرکره برقی و اطلاع از تخفیف های استثنایی ما وارد لینک زیر شوید

قیمت کرکره برقی

میل ماردان جک درب پارکینگ
ساختار موتور جک پارکینگ الکترومکانیک
جک الکترومکانیک درب پارکینگ جک هایی هستند که وظیفه اصلی آن ها تبدیل حرکت چرخشی به حرکت خطی میباشد.

روند کلی عملکرد جک الکترومکانیک بر اساس حرکت رتو و چرخدنده میباشد. همان طور که گفته شد قطعه رتو در داخل استاتور قرار گرفته شده است و با ایجاد میدان مغناطیسی چرخ دنده را به حرکت در میاورد.

جنس چرخدنده از برنج و یا پلاستیک میباشد که حرکت چرخشی ایجاد شده را به قطعه ای به نام میل ماردان منتقل کرده و آن را به چرخش در میاورد.

با به حرکت در آمدن میل ماردان، مهره ماردان به عقب و جلو حرکت میکند و باز و بسته شدن درب اتوماتیک را ممکن میسازد.

ساختار جک پنوماتیکی
ساختار جک پنماتیکی در حین باز و بسته کردن درب به این صورت میباشد که کمترین صدایی تولید نمیکند که دلیل آن نداشتن موتور در این جک است.

یکی از دلایلی که باعث میشود جک پنوماتیکی صدا دهد تمام شدن باد آن و نیاز به شارژ باد میباشد.

ساختار این جک درب پارکینگ به این صورت میباشد که میتواند تا وزن 250 کیلوگرم را تحمل کند. به همین دلیل از این جک ها برای درب هایی که وزن کمی دارند استفاده میشود.

از جک پنوماتیک میتوان برای درب هایی که میزان باز و بسته شدن آن ها زیاد است استفاده کرد تنها ویژگی که این درب ها باید داشته باشند وزن سبک میباشد.

به طور کلی یک جک پنوماتیکی از قطعات زیر تشکیل شده است:

کمپرسور هوا
شیر پنوماتیکی برقی
سه راهی
بازوهای جک
قفل بادی
ساختار موتور جک هیدرولیکی
یکی از ویزگی هایی که مایعات دارند و سبب میشود از آن ها در صنعت استفاده کرد تراکم ناپذیری میباشد. به همین دلیل از مایعات برای انتقال انرژی استفاده میشود.

جک هیدرولیک پارکینگ به این صورت میباشد که دارای محفظه ای میباشد که روغن هیدرولیک در آن قرار گرفته و به شکل استوانه ای میباشد.

از جک های هیدرولیکی برای مکان هایی که تردد و رفت و آمد در ان ها زیاد است استفاده میشود. از دیگر کاربرد های این جک میتوان به مقاومت ان برای باز و بسته کردن درب های سنگین اشاره کرد.

استفاده از جک های هیدرولیک برای شهر هایی که آب و هوا در آن ها سرد است بسیار توصیه میشود. اگر جک های هیدرولیکی با استفاده از قفل برقی کرکره برقی همراه شود امنیت درب بسیار بالا میرود و تا حد بسیار زیادی از نفوذ افراد بدون ریموت جلوگیری میشود.

ساختار موتور جک بازویی
ساختار موتور جک درب بازویی به این صورت میباشد که در حین باز و بسته شدن صدای کمی ایجاد میکند و امنیت پارکینگ را چند برابر میکند.

برای ساخت جک بازویی از مواد اولیه ای استفاده شده است که سبب شده به راحتی و بدون گیر کردن درب باز و بسته شود و طول عمر طولانی داشته باشد.

دقت داشته باشید برای خرید بهترین مارک جک درب پارکینگ، جکی را انتخاب کنید که موتور آن با میزان تردد و وزن درب تناسب داشته باشد.

انواع مدل جک درب پارکینگ
نحوه کارکرد همه جک های پارکینگ با هم یکسان میباشد و آنچه سبب تفاوت جک ها از یکدیگر میشود نوع کاربرد و مقاوت آن ها در تحمل وزن های مختلف میباشد.

میزان باز و بسته شدن درب اتوماتیک نیز از ویژگی هایی است که سبب تفاوت مدل های مختلف جک درب پارکینگ میشود.

بهتر است بدانید ساختار جک درب پارکینگ در مدل های مختلف نیز یکسان است فقط ممکن است مدل هایی مانند جک هیدرولیک روند کلی کارد کردشان تفاوت هایی داشته باشد.

در مدل های جدید تر جک های پارکینگ از قطعات پیشرفته تر مانند سیستم های تشخیص مانع استفاده شده است.

از دیگر عواملی که سبب تفاوت مدل های جک پارکینگ میشود ویژگی هایی مانند ضد آب بودن، گارانتی، فلاشر، ضد گرد و غبار بودن و غیره میباشد.

Electrogostar
ارسال دیدگاه