عیب یابی و تعمیرات منبع تغذیه

فیوز ترکیده ( سیاه شده )
معمولا، فیوز برق نشان دهنده اشکال و ایراد در مدارهای داخلی است. منبع تغذیه با ولتاژ و جریان بالا عمل می‌کند.

نوسانات ولتاژ و یا افزایش نیروی شبکه برق باعث افزایش فوری جریان می شود همین عمل باعث میشود خازن یا منبع تغذیه آسیب ببیند

به همین علت باید بررسی کنیم که آیا مشکل خرابی در مدار باز یا در دیود اینورتر، خازن الکترولیتی فیتلر HV، و وارونگی ترانزیستور سوییچ برق در انتهای ورودی است.

اگر فیوز برق بدون هیچ نشانه‌ای منفجر شود، باید اجزای روی بورد مدار را بررسی کرد و هچنین باید ببینیم که که آیا این مشکل از طریق نشت خازن الکترولیت ایجاد شده است یا خیر ؟

اگر چنین شرایطی وجود نداشته باشد، باید بررسی کنیم با مولتی‌مترببینیم که آیا اتصال کوتاه وجود دارد یا خیر.

حتی پس از پیدا کردن و جایگزینی قسمت آسیب‌دیده، نباید تجهیزات برقی را راه اندازی کرد، چرا که قطعات HV که نقص دارد ممکن است به قسمت جایگزین شده آسیب وارد کند.

هنگام تعویض خازن متورم برق، و قبل از راه اندازی منابع تغذیه سئویچینگ، همه اجزای HV روی بورد مدار باید بررسی شود.


۲. عدم خروجی DC یا خروجی ولتاژ

اگر فیوز برق ظاهرا عیبی نداشته باشد اما خروجی DC در سطوح مختلف و در وضعیت بارگذاری نباشد، علت ممکن است ناشی از اتصال باز، اتصال کوتاه، ولتاژ اضافی، اضافه جریان، خرابی منبع تغذیه کمکی ، منبع تغذیه اضافی، شکست دیود رکتیفایر اصلاح شده فرکانس بالا، مدار صافی و یا نشت الکتریکی خازن صافی باشد.

اگر خروجی ولتاژ پس از چک کردن اجزای ثانویه به وسیله مولتی‌متر انجام شود و خرابی اضافه‌بار یا مدار کوتاه دیود فرکانس بالا باقی بماند، می توان گفت که مشکل از مدار کنترل منبع تغذیه است.

اگر ولتاژ در برخی قسمت‌ها وجود داشته باشد، به این معنی است که مدار به درستی کار می‌کند و این مشکل از فرکانس بالا و مدار اصلاحی است.

مدار فیلتر پربسامد به طور عمده از دیودهای رکتیفایر و خازن فیلتر شده ولتاژ پایین برای خروجی DC استفاده می‌کند. اگر دیود رکتیفایر از پایین خراب شود و از هم باز شود ، مدار ولتاژ را تولید نمی کند.

علاوه بر این، نشت الکتریکی خازن‌های فیلتر شده باعث تولید ولتاژ ناپایدار می‌شود. با مولتی متر می توان قطعات آسیب دیده را بررسی کرد.

۳. اصلاح جریان ضعیف

جریان ضعیف از جمله نقص های رایج است که در اغلب منبع های تغذیه قدیمی و یا منبع هایی که ساعت‌های طولانی کار می‌کنند دیده می‌شود.

این امر ناشی از قطعات فرسوده، مسیرهای سوییچ سست و لرزان ، یا شرایط خنک‌کننده ضعیف است. بنابراین باید وضعیت دیود کنترل‌شده، دیود ریکتفایر، و خازن صافی HV و غیره را بررسی کرد.

تعمیر منبع تغذیه سوییچینگ می‌تواند در دو مرحله انجام می شود:

۱. در صورت قطع برق ، با استفاده از بررسی دیداری، بوییدن، پرسش از صاحب تغذیه و اندازه گیری، تعمیر را انجام داد.

در بررسی دیداری، کاور منبع تغذیه را باز کنید و بررسی کنید که خازنی باد کرده است یا خیر، قسمت داخلی منبع تغذیه را بررسی کنید اگر قطعات PCB سوخته باشد نواحی اطراف و نواحی قسمتهای مربوطه را بررسی کنید.

بررسی کنید که آیا بوی سوختگی در بخش داخلی منبع تغذیه وجود دارد یا خیر، آیا قطعات سوخته وجود دارد یا خیر ؟

سوال کنید که منبع تغذیه چطور آسیب دیده است و بررسی کنید که نقصی وجود دارد یا خیر؟

از یک مولتی‌متر دیجیتال برای اندازه‌گیری ولتاژ در هر دو انتهای خازن قبل از برق‌رسانی استفاده کنید.

اگر منبع تغذیه سوییچینگ نوسان نداشته باشد و یا نقص‌های ایجاد شده از طریق قطعه سوئیچ باشد ، در اغلب موارد، ولتاژ در هر دو انتهای خازن فیلتر شده HV آزاد نمی‌شود.

چون ولتاژ واقعا بالا است، لطفا مراقب باشید! زمان اندازه‌گیری مقاومت در هر دو طرف خطوط برق AC و نیز وضعیت شارژ خازن، مقدار مقاومت نباید خیلی پایین باشد، در غیر این صورت بخش داخلی منبع تغذیه اتصال را نشان نمی دهد.

۲. آزمون Powering

بررسی کنید که آیا فیوز سیاه شده ( منفجر شده ) ، آیا اجزای پس از اتصال به برق ، دود می‌کنند یا نه. بررسی کنید و ببینید که آیا ولتاژ ۳۱۰V در هر دو انتهای خازن HV است یا نه.

اگر شرایط نرمال باشد، باید دیود رکتیفایرو خازن را بررسی کرد.

ببینید که ولتاژ در سیم‌پیچ ثانویه ترانسفورماتور فرکانس بالا(فریت) وجود دارد یا نه. اگر نرمال باشد، باید قطعه سوئیچینگ را بررسی کنید و ببینید که آیا نوسان دارد یا خیر!!!

اگر منبع تغذیه سوئیچینگ پس از تعمیر و راه اندازی ، باز هم عمل نکرد، باید ولتاژ pwm را اندازه گیری کرد اگر ولتاژ از مقدار مشخص شده بیشتر شود به این معنی است که منبع تغذیه در حالت محافظ است.

Electrogostar
ارسال دیدگاه